مقاله

رسوب‌زدایی شیرآلات

نویسنده : MelanieTaps 29 تیر 1402 348 بازدید 91 نظر

بی‌کربنات کلسیم و کربنات کلسیم در آب‎های زیرزمینی به وفور یافت می‌شوند. وجود این دو ترکیب شیمیایی در آب زیرزمینی به معنی وارد شدن آن به منابع آب شهری و در نتیجه شیرآلات ساختمانی می‌باشد. بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که از آب چاه استفاده می‌کنند، با مشکل آب سخت روبه‌رو شده‌اند. تجمع رسوبات در لوله‌های ساختمانی می‌تواند سبب ایجاد چندین مشکل عمده شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش جریان آب تجمع کلسیم در آن می‌باشد که این امر علاوه بر کاهش کیفیت جریان آب، سبب از بین رفتن رنگ شیرآلات (کدر شدن آن) و در نتیجه فرسوده شدن آن می‌شود. تمیز کردن شیرآلات بهداشتی به صورت دوره‌ای می‎تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. رسوبات کلسیم به دلیل خاصیت نمکی که دارند می‌توانند در هر نوع اسیدی به راحتی حل شوند. البته توجه داشته باشید که هر نوع پاک کننده قوی شیرآلات می‌تواند شیرآلات شما را کدر کند. پس نمی‌توان از هر نوع اسیدی به خصوص پاک کننده‌های قوی شیرآلات که در بازار عرضه می‌شوند استفاده کرد.  
از بین بردن رسوب روی استیل
پس از تمیز کردن شیرآلات و خشک شدن آن، لکه‌های آب سخت بر روی سطوح ایجاد می‌شوند و مواد معدنی و لکه‌های سفید بر روی آن باقی می‌مانند. استفاده از سرکه سفید برای از بین بردن رسوب روی استیل یکی از بی‌خطرترین راهکارهای پیش روی شماست. همچنین می‌توان از سرکه سفید، جوش شیرین و حتی لیمو استفاده کرد. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد و در عین حال بی‌خطر بودن می‌تواند گزینه‌ای عالی برای جرم‌گیری کارتریج شیر اهرمی، شستشوی ظروف، شستشوی میوه و سبزیجات و ... باشد. برای استفاده از سرکه برای از بین بردن رسوب روی استیل تنها کافی است از یک اسپری آب پاش و یک پارچه استفاده کنید. همچنین به جای پارچه برای مناطقی که دسترسی به آن دشوار است می‌توانید از یک مسواک قدیمی استفاده کنید.
راهکارهای اساسی برای رفع گرفتگی شیرآلات
رفع گرفتگی شیرآلات از رسوبات سخت کار نسبتا آسانی است. در زیر به بررسی راهکارهای عمده برای تمیز کردن شیرآلات می‌پردازیم:

1.تمیز کردن شیرآلات با سرکه
سرکه حاوی اسید استیک است و محلول مناسبی برای حل کردن رسوبات معدنی مزاحم به شمار می‌رود. بسیاری از افراد به دلیل خاصیت پاکسازی سرکه سفید آن را در خانه نگهداری می‌کنند. به همین دلیل به راحتی می‎توان در هر خانه‌ای آن را پیدا کرد و سرکه سفید بهترین گزینه پیش رو برای پاک کردن گچ شیرآلات می‌باشد. هر نوع سرکه‎ای می‌تواند در تمیز کردن شیرآلات مفید باشد اما سرکه سفید 3 درصدی بیشتر از هرچیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قوی‌ترین محلول سرکه موجود در بازار می‌باشد. برای شروع فرآیند تمیز کردن شیرآلات سفید به وسیله‌های زیر احتیاج دارید:


سرکه سفید
مسواک قدیمی
نایلون
کش
دستمال توالت
پارچه
اول از همه مسواک قدیمی را در سرکه قرار دهید. سپس آن را از ظرف سرکه بیرون بیاورید و قسمت‌هایی که رسوبات بر روی آن جمع شده‌اند را با آن تمیز کنید. یکی از دلایل استفاده از مسواک تمیز کردن مناطقی است که با پارچه قابل دسترسی نیستند.  مسواک کمک می‌کند تا بتوان به فضاهای غیرقابل دسترس، بین دسته‌ها یا پایه شیر که مستعد رسوبات بیشتری هستند دسترسی پیدا کرد. سپس یک دستمال کاغذی را به سرکه آغشته کنید و قسمت‌هایی را که پوشیده از جرم است را کاملا بپوشانید. این کار سبب می‌شود تا سرکه تبخیر نشود و رسوبات را در خود حل کند.
در این مدت می‌توانید پرلاتور را از شیر جدا کرده و آن را در ظرف حاوی سرکه غوطه‌ور کنید و تا زمان حل شدن جرم شیرآلات به آن زمان دهید. اگر پرلاتور شما به شیوه‌ای تعبیه شده که نمی‌توانید آن را جدا کنید تنها کافی است چند قاشق غذاخوری سرکه را در نایلون بریزید و آن را با کش به دهانه شیر ببندید. اجازه دهید تا سرکه یک ساعت و یا حتی کمی بیشتر بر روی شیرآلات بماند. اگر پرلاتور را در سرکه غوطه‌ور کرده‌اید بهتر است یک شبانه روز در آن بماند. پس از گذشت یک ساعت با پارچه میکروفایبر‌ کاملا شیرالات را تمیز کنید تا سطح آن عاری از هرگونه ماده پاک کننده‌ای شود. سپس با پارچه‌ای دیگر شیر آب را کاملا خشک کنید تا رطوبت باقی مانده بر روی آن کاملا از بین برود.
 
2.تمیز کردن شیرآلات با شیر
شاید تعجب کنید اما شیر می‌تواند رسوبات کلسیم را کاملا از بین ببرد. در حالی که شیر حاوی اسید لاکتیک است و رسوبات را در خود حل می‌کند، از غلظت کمی برخوردار است. این به این معناست که فرایند حل شدن کلسیم در شیر نسبت به سرکه و سایر مواد طولانی‌تر خواهد بود. نحوه استفاده از شیر نیز دقیقا مانند سرکه است. تنها تفاوت این دو در زمان باقی ماندن آن بر روی شیر است. اجازه دهید تا محلول ترکیبی بیشتر بر روی شیر باقی بماند.

3.تمیز کردن شیرآلات با آب مرکبات
مرکباتی چون لیمو و لیموترش بر روی مواد معدنی معجزه می‌کنند! آب این میوه ها حاوی اسید سیتریک است که به سرعت رسوبات کلسیم را در خود حل می‌کند. بنابراین تنها کاری که لازم است انجام دهید، گرفتن آب چند عدد لیمو است. آب لیمو را بر روی رسوبات بزنید. اگر لیموی تازه ندارید، می‌توانید از آب لیمو استفاده کنید و درست مانند روشی که برای سرکه بکار برده شد آن را بر روی شیرآلات بزنید. اسید سیتریک مواد معدنی چون کلسیم را سریعا در خود حل می‌کند. به همین دلیل لازم نیست که مدت طولانی بر روی شیر الات باقی بمانند. شما همچنین می‌توانید از آب پرتقال یا گوجه فرنگی استفاده کنید. اما آب لیمو به عنوان پاک کننده قوی شیرآلات شناخته می‌شود و بسیار قوی‌تر از این دو می‌باشد.

 

4.نوشابه
نوشابه حاوی اسید فسفریک است و این قابلیت را دارد تا رسوبات کلسیم را در خود حل کند. نوشابه‌های گازدار کولا دقیقا همان چیزی است که به آن احتیاج دارید. چراکه نوشابه کولا حاوی اسید فسفریک کافی برای جرم گیری شیرآلات می‌باشد. البته توجه داشته باشید که شکر موجود در نوشابه باعث ایجاد چسبندگی بر روی سطح شیرالات می‌شود. بنابراین پس از اتمام تمیز کردن شیرآلات بهداشتی باید آن را کاملا بشویید. حتما پس از شستشوی شیرالات آن را کاملا با پارچه خشک کنید. در صورتی که آن را نشویید رسوبات سخت موجود در آب دوباره بر روی سطح شیر باقی می‌مانند.
5.پاک کننده قوی شیرآلات  
اگر از محصولات خانگی برای تمیز کردن شیرآلات خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از محصولات پاک کننده موجود در بازار استفاده کنید. پاک کننده قوی شیرآلات در طیف متنوعی از برندها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنید. پاک کننده شیرآلات و سینک ظرفشویی انتخاب مناسبی است. اسید لاکتیک یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده پاک کننده قوی شیرآلات است. قبل از خرید هر محصول پاک کننده‌ای حتما به برچسب "پاک کننده شیرآلات و سطوح" دقت فرمایید، چراکه پاک کننده‌های چند منظوره و سایر محصولات می‌توانند صدمات جبران ناپذیری را به شیرآلات شما وارد کنند.
6.تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین
جوش شیرین یکی از ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راهکارهای موجود برای تمیز کردن جرم شیرآلات است. خاصیت رسوب زدایی جوش شیرین در ترکیب با سرکه چند برابر خواهد شد. ترکیب جوش شیرین با سرکه سبب می‌شود تا مواد معدنی بسیار آسان‌تر حل شوند. برای تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین تنها کافی است که 2/1 فنجان جوش شیرین را با 4/1 فنجان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. مطمئن شوید که محلول ترکیب شده تمام نواحی رسوب را پوشانده است. اجازه دهید تا به مدت 10 دقیقه محلول روی سطح باقی بماند و پس از آن با یک دستمال خشک شروع به پاک کردن آن کنید. سپس دستمال دیگری را با آب گرم خیس کنید و بر روی شیرآلات بکشید تا هرگونه ماده‌ای که بر روی آن باقی مانده است شسته شود. در آخر با دستمال توالت یا پارچه میکروفایبر آن را به خوبی خشک کنید. خشک نکردن شیرآلات پس از شستشو سبب ایجاده لکه بر روی آن می‌شود.
7.تمیز کردن شیرآلات با لیمو
بسیاری از پاک کننده‌های قوی شیرآلات حاوی هیدروکلریک اسید یا فسفریک اسید هستند. اما لیمو یک راه حل سریع و خانگی برای پاک کردن رسوب شیرآلات می‌باشد. لیمو حاوی اسید سیتریک است و راه حلی غیر سمی برای رسوب زدایی شیرآلات از هرگونه مواد معدنی می‌باشد. لیمو را به دو قسمت تقسیم کنید سپس آن را به شیرآلات خود بزنید و با یک کیسه پلاستیکی آن را کاملا بپوشانید. برای اینکه مطمئن شوید که تمام قسمت‌های شیرآلات با لیمو و کیسه پلاستیکی پوشانده شده‌اند بهتر است که با یک کش پلاستیکی ابتدا و انتهای کیسه را ببندید. برای چند ساعت اجازه دهید تا لیمو بر روی شیرالات باقی بماند. بعد از چند ساعت متوجه معجزه بینظیر اسید سیتریک خواهید شد. کیسه پلاستیکی را دور بریزید و با اسکاچ ظرفشویی شیرآلات را تمیز کنید. سپس با یک پارچه تمیز و خشک باقی مانده لیمو را پاک کنید و آن را با دستمال توالت تمیز کنید.

ارسال دیدگاه :